Aung san suu kyi- kvinnan med stort K!

Idag fick den burmesiska oppositionspolitikern Aung san suu kyi till sist hålla sin nobelföreläsning.Måste säga att hon är helt grym! Solklart en av mina största idoler!

Aung sann suu kyi är känd för att vara godhjärtad och vänlig mot alla människor hon möter till och med mot dem som klassas som hennes fiender. här har vi ett utdrag ur Thorbjörn Jaglands tal under dagens nobelföreläsning
"Liksom Liu xiaobo( år 2010s fredspristagare) kan du säga: jag har inga fiender. jag känner en väldig välvilja mot militären och har inget emot att sitta med dem.

Aung san suu kyi själv betonar vikten av vänlighet."Den viktigast saken som jag lärt mig är värdet av vänlighet. All vänlighet jag har fått, i stort och smått, övertygade mig att det aldrig kan finnas tillräckligt av det i vår värld. Att vara vänlig är att svara med känslighet och mänsklig värme på människor hopp och behov. Även den minsta vänlighet kan lysa upp ett tungt hjärta" sa hon under sitt tal.

Aung san suu kyi föddes år 1945 i Burmas huvudstad, Rangoon. Som dotter till den ledande självständighetspolitikern Aung San och den ledande kvinnopolitikern Khin Kyi blev hon själv en framstående politiker.

1988 inleddes stora protester mot militärregeringen i Burma. Aung san suu kyis pappa Aung san blev en stor förebild för protestanterna. De möttes oftasst med våld från militären och flera av dem dödades. Aung san suu kyi beslöt att själv gå med i protesterna.  Den 12 augusti avgick den dåvarande presidenten. Kort efteråt utlovade den nya presidenten fria val inom tre månader. Den 26 augusti 1988 höll Suu Kyi ett tal inför en halv miljon människor utanför Shwedagonpagoden i Rangoon. Hon blev demokratins främsta ledare i Burma.

1989 sattes hon i husarest.År 1990 hölls ett val där hennes parti vann majoriteten av rösterna men den sittande regeringen ogiltigförklarade resultatet. Året efter tilldelades Aung san suu kyi nobelpriset i fred,men eftersom hon fortfarande satt i husarest fick hennes son ta emot det. År 1995 blir hon fri igen. De följande 15 åren sätts hon om i husarest flera gånger. 2012 vann hennes parti en stor del av rösterna och hon blev invald i Burmas parlament. Hennes pågående europaresa blir den första utlandsresan på 24 år om man inte räknar med hennes nyliga besök i Thailand.

År 2011 kom filmen "the lady" ut som skildrar hennes liv.
Filmen "Beyond Rangoon" handlar om hennes och folkets kamp för demokrati under protesterna 1988. Jag kan starkt rekommendera "Beyond Rangoon" och tillägga att den finns på Youtube för alla som vill se den.
Aung san suu kyi har även tillägnats en låt av rockbandet U2 som heter "Walk on"

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0